۞ سعدی:
دو چشم باز نهاده نشسته‌ام همه شب / چو فَرْقَدَین و نگه می‌کنم ثریا را

موقعیت شما : صفحه اصلی » اخبار » فناوری
  • ۰۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۸:۵۶
  • ارسال توسط :
2569 - بودجه پارک‌ زنجان چنگی به دل نمی‌زند
بودجه پارک‌ زنجان چنگی به دل نمی‌زند

بودجه پارک‌ زنجان چنگی به دل نمی‌زند

بودجه پارک علم و فناوری استان زنجان ۱۸ درصد نسبت به سال گذشته افزایش داشته است.

بودجه پارک علم و فناوری استان زنجان ۱۸ درصد نسبت به سال گذشته افزایش داشته است.
به گزارش خبرگزاری فارس از زنجان، به گفته متولی پارک با توجه به اینکه پارک زیر ساخت‌های لازم را ندارد و بیشتر فضاهای مورد استفاده به صورت استیجاری و یا امانی است، بودجه اختصاص یافته در سال جدید چندان چنگی به دل نمی‌زند. خبرگزاری فارس گفت‌و‌گویی را با عباسعلی زمانی، رئیس پارک علم و فناوری استان زنجان پیرامون شعار سال، فعالیت شرکت‌های دانش‌بنیان و همین طور بودجه تخصیصی یافته به پارک در سال جدید ترتیب داده‌ است که مشروح آن در ادامه می‌آید:
چگونه می‌توانیم به اهداف شعار سال دست پیدا کنیم؟
از سال ۱۳۹۶ در بیشتر سخنرانی‌های مقام معظم رهبری تولید از واژه‌های کلیدی ایشان در آغاز سال نو بوده است که اهمیت این موضوع را نشان می‌دهد و امسال این موضوع با بحث مشارکت مردم در تولید پر رنگ‌تر می‌شود. ما می‌دانیم که هیچ برنامه سیاسی، فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و… نمی‌تواند موفق باشد مگر اینکه مشارکت مردم پشت آن باشد. امسال جهش تولید با مشارکت مردم نامگذاری شده است، جهش تولید خودش یک بحث اقتصادی مهمی است که می‌تواند در کشور اتفاق بیفتد و این موضوع بیشتر به اینکه ما اقتصاد جامعه خود را چگونه در این مسیر پیش خواهیم برد، بستگی دارد.
منظورتان از اقتصاد جامعه چیست مصداقی می‌فرمایید؟
منظور از اقتصاد جامعه یعنی اینکه طرز تفکر خانواده‌ها در اقتصاد خانه و کاشانه‌ خودشان است، ببینید ما می‌دانیم که سرمایه‌های در خانواده‌های ایرانی وجود دارد مثل طلا و سکه که در خانه‌های خود نگه‌داری می‌کنند، اگر این سرمایه‌ها به سمت تولید جهت داده شود علاوه‌بر ارزش افزوده بالا، قطعا به بهتر شدن اقتصاد کشور و به دنبال آن اقتصاد خانواده‌ها هم بهتر می‌شود.بنابراین برای اینکه به سرمایه‌های مردمی در بحث تولید ملی جهت داده شود نیازمند زیر ساخت است و این زیر ساخت به ویژه در شرکت‌های دانش بنیان وجود دارد و این اعتماد را برای خانواده‌ها فراهم می‌آورد که این اقتصاد، اقتصاد پایداری است.
از آنجایی که در تولید دانش بنیان، ما از یک اقتصاد پایداری برخوردار می‌شویم مشکلاتی مثل تحریم‌ها نمی‌تواند اقتصاد دانش بنیان را فلج کند چرا که چیزی که بر اساس علم و دانش اتفاق بیفتد به راحتی از گردونه خارج نمی‌شود. بنابراین اگر ما بتوانیم این زیر ساخت را به وجود بیاوریم و اعتماد مردم را در زمینه دانش بنیان بیشتر جلب کنیم مسلما سرمایه‌هایشان را به این سمت سوق خواهند داد.
این اعتماد چگونه باید شکل بگیرد؟
شما نگاه کنید سکوهای سرمایه‌گذاری تجمیعی(تجمعی) که در حال حاضر در کشور بر روی آن کار می‌شود و ایده‌های دانش بنیانی هستند، اعلام می‌کنند که این ایده نیازمند سرمایه گذاری است، افراد از جاهای مختلف کشور می‌توانند یک بخشی از سرمایه آن کار را تامین کرده و سود بالایی هم نصیبشان شود. بحث دیگر این است که ما در تولید دانش بنیان اگر به افراد مختلف ضمانت‌نامه بدهیم، البته این ضمانت‌نامه‌ها را فقط می‌تواند پارک‌های علم و فناوری در استان‌ها و صندوق نوآوری شکوفایی در سطح ملی فراهم کند، با این روش که همه طرح‌ها را ارزیابی کنند و پس از اطمینان از ارزیابی مثبتی که برای این طرح‌ها بوجود می‌آید در قالب سکوهای که می‌توانند سرمایه گذاری تجمیعی را انجام دهند به مردم ارایه دهند.
در حال حاضر چه تعداد شرکت دانش بنیان در استان فعال است؟
در حال حاضر ۱۱۳ شرکت دانش بنیان در سامانه دانش بنیان معاونت علمی فناوری ثبت شده است، ۳۰ درصد از این شرکت‌ها در پارک و علم فناوری استان مستقر هستند و یا به عبارت دیگر ۲۶ شرکت دانش بنیان عضو پارک علم و فناوری استان هستند، البته ناگفته نماند که ۱۸ شرکت سال گذشته و در سال جدید هم یک شرکت به تعداد شرکت‌های دانش بنیان استان اضافه شده است.
مشکل تامین زمین برای پارک حل شد؟
برای امسال دو پروژه زیرساختی داریم، یک قطعه زمین نیم هکتاری که کنار پارک گلستان نزدیک دانشگاه زنجان قرار گرفته است که این قطعه زمین را به پارک هبه کرد‌ه‌اند و امسال با توجه به اعتبار تخصیص یافته، امیدوارم بتوانیم یک فضای کارخانه‌ای نوآور تولید بار اول تبدیل کنیم و به شرکت‌های که نیاز به این فضاها دارند در اختیارشان بگذاریم. همچنین یک قطعه زمین حدود ۱۴ هکتاری در کنار اتوبان زنجان_قزوین است که تقریبا کارهای واگذاری آن انجام شده و در حال تنظیم اسنادی هستیم که بتوانیم به صورت اجاره‌های ۹۹ ساله به شرکت‌های فناور و دانش بنیان استان تحویل دهیم.
به اعتبارات اشاره کردین بودجه امسال ابلاغ شده است؟
بله حدود ۱۶ میلیارد تومان برای سال ۱۴۰۳ در نظر گرفته شده است که حدودا ۱۸ درصد نسبت به سال گذشته افزایشی بوده است البته از نظر ما مبلغ خوبی نیست به این دلیل که با توجه به اینکه پارک علم و فناوری استان زیر ساخت‌های لازم را ندارد و بیشتر فضاهای به صورت استیجاری و یا امانی است، برای اینکه در پارک بخواهیم جهش داشته باشیم فکر نمی‌کنم که این میزان بودجه جواب گو باشد.
در رابطه با فعالیت صندوق پژوهش فناوری غیردولتی استان می‌فرماید که به صورت است؟
یکی از بال‌های مهم برای پارک علم و فناوری و یا اکوسیستم علم فناوری استان همین صندوق پژوهش غیردولتی استان است، صندوق پژوهش و فناوری غیردولتی استان با سهامداری بخش خصوصی و دولتی فعالیت می‌کند و به صورت دولتی و خصوصی این صندوق می‌چرخد یعنی ۴۹ درصد دولتی و ۵۱ درصد خصوصی است. و یک کار دیگری که در خود این صندوق انجام می‌شود، ارایه ضمانت نامه است که در این راستا ۲۵ میلیارد تومان صدور ضمانت نامه داشته‌ایم. در سال ۱۴۰۲ نسبت به سال های دیگر یک جهشی در صندوق اتفاق افتاد، امیدارم امسال هم با افزایش سرمایه‌ای که اگر به ۱۰۰ میلیارد تومان برسانیم می‌توانیم بیشتر از این ظرفیت و بخش صندوق استفاده کرد.

پاسخ دادن

ایمیل شما منتشر نمی شود.

سوال امنیتی ضد ربات *