۞ سعدی:
دو چشم باز نهاده نشسته‌ام همه شب / چو فَرْقَدَین و نگه می‌کنم ثریا را

موقعیت شما : صفحه اصلی » اخبار » ورزشی
  • ۲۷ فروردین ۱۴۰۳ - ۸:۴۷
  • ارسال توسط :
170876837 - چشم امید هندبال زنجان به تصویب قوانین حمایتی در مجلس
چشم امید هندبال زنجان به تصویب قوانین حمایتی در مجلس

چشم امید هندبال زنجان به تصویب قوانین حمایتی در مجلس

رشته ورزشی هندبال در استان زنجان به رغم همه مشکلات با تلاش و جدیت مسوولان و دست اندرکاران، خود را سرپا نگه داشته است.

رشته ورزشی هندبال در استان زنجان به رغم همه مشکلات با تلاش و جدیت مسوولان و دست اندرکاران، خود را سرپا نگه داشته است.
به گزارش خبرنگار ایرنا، رشته ورزشی هندبال در استان زنجان نیز به رغم همه مشکلاتی که دارد و هرچند شرایطش مطلوب نیست اما باتلاش و جدیت مسوولان و دست اندر کاران این رشته تاکنون توانسته است خود را سرپا نگه دارد و برای تحقق برنامه های پیش بینی شده و ارتقای وضعیت خود نیازمند حامی مالی است.
خبرنگار ایرنا برای اطلاع از وضعیت رشته ورزشی هندبال در استان زنجان با محمدجواد پازوکی، رییس هیات هندبال استان زنجان گفت و گو کرده است.
هندبال استان زنجان سال گذشته چه روزهایی را سپری کرد و برای امسال چه برنامه هایی را در پیش خواهد داشت؟
سال گذشته وضعیت این رشته ورزشی در استان خوب بود به طوریکه تیم دسته یک بانوان و دسته ۲ آقایان به رقابت ها اعزام شد. ۲ نفر از ورزشکاران هندبالیست در رده سنی نوجوانان به اردوی تیم ملی دعوت شدند و تیم نوجوانان ما در لیگ آیندگان شرکت کرد. امسال با افزایش هزینه ها و باتوجه به بنیه مالی هیاتها حضور در میادین مختلف به سختی امکان پذیر است و اعزام هر تیمی برای حضور در رقابت ها نیازمند بازی های تدارکاتی و برگزاری اردو است که با این وضعیت مالی نمی توان برای تیم ها برنامه مناسبی را پیش برد.
برنامه های بسیاری برای تیم ها پیش بینی شده است اما تحقق همه این اهداف نیازمند تامین مالی مناسب است که متاسفانه تاکنون راهکارها برای آن عملی نشده است.
سالهای قبل با وجود مشکلات مالی به هر مشقتی که بود تیم ها را سرپا نگاه می داشتیم و به مسابقات اعزام می کردیم ولی امسال شرایط مالی وخیمتر شده است اعزام یک روزه حداقل نیازمند ۲۰۰ میلیون ریال هزینه است که هیات برای تامین آنها با مشکلات جدی مواجه است و تحمیل این هزینه ها به خود ورزشکاران نیز آنها را ادامه راه باز می دارد.
استعدادیابی برای این رشته ورزشی چگونه انجام می شود؟
استعدادیابی برای این رشته ورزشی به صورت مستمر انجام می شود و برنامه هایی از سوی هیات به این منظور مدنظر قرار گرفته که همه اینها وابسته به تامین مالی است .
این ورزش مانند برخی رشته ها از جمله فوتبال نیست چون باید با استعدادهای جدیدی که جذب می شوند مدتی تمرین کرد و به آنها انگیزه داد تا رغبتی برای ماندن و ادامه راه داشته باشند در حالی که با وضعیت مالی موجود، طلب شهریه از ورزشکاران از ابتدای کار یکی از موانع ادامه مسیر است.
چه میزان از برنامه های هیات در سال گذشته محقق شد و برای سال جدید هندبال استان چه برنامه هایی پیش بینی شده است؟
به طور معمول انجام بازی های استانی و کشوری برای این رشته ورزشی نیز پیش بینی شده است که همه اینها به وضیت مالی خوب بستگی دارد این درحالی است که فدراسیون این رشته ورزشی نیز با وجود ارایه تقویم برنامه ها برگزاری چند مورد از آنها را کنسل کرد و در پایان سال حدود یک سوم برنامه ریزی های آن عملی نشد. واقعیت این است که مدیران اداره کل ورزش و جوانان استان نیز ۲۴ ساعته در حال تلاش هستند اما به موانعی برخورد می کنند که حل مشکلات ورزشی میسر نمی شود.
هیات هندبال استان هم اکنون چه دغدغه هایی دارد؟‌
از سال گذشته اعلام شد که هیاتها حق باشگاهداری ندارند و این باعث شد که ورزشکاران بزرگتر و جوانان از هیات رفتند و تنها نونهالان و نوجوانان در این هیات ساماندهی شده اند.
هم اکنون با این وضعیت موجود حتی مربی هندبال درجه یک هم نمی تواند بچه ها را جمع کرده و تیم را سرپا نگه دارد.
در حال حاضر ۳۰ ورزشکار نوجوان در بخش آقایان و ۳۰ ورزشکار نیز در بخش بانوان تحت پوشش هیات هندبال هستند.
تمرین های این هیات در سالن “حجاب” برگزار می شود که همین سالن نیز در صورت رفع مشکلات مالی،‌جوابگوی این رشته ورزشی استان است.
افراد دست اندر کار ورزش و مسوولان استان، بسیار پرتلاش هستند و تاکنون نیز تا آنجاییکه در توان داشتند پشتیبانی کردند وگرنه این هیات حامی مالی ندارد تا ورزشکار و مربیان را حمایت کند.
هندبال استان زنجان هم اکنون چه جایگاهی در کشور دارد؟
وضعیت هندبال استان از هشت استان اطراف و همجوار ما بهتر است به طوریکه برخی استانهای همسایه ما همین دارایی های زنجان را هم ندارند.
جایگاه هندبال استان در کشور بین تیم های دهم تا پانزدهم است که اگر مشکلات مالی آن حل شود با توجه به ظرفیت ها و استعدادهای این رشته ورزشی در استان حضور فعال و پررنگی در مسابقات استانی و کشوری و دیگر میادین ورزشی می تواند داشته‌ باشد.
چه راهکارهایی برای رفع مشکلات هندبال استان دارید؟
با توجه به اینکه اپراتورهای تلفن های همراه و فضای مجازی عامل اصلی گرفته شدن تحرک از کودکان،‌ نوجوانان و جوانان هستند باید قانونی وضع شود که از درآمد کلان آنها به ورزش اختصاص یابد که این تنها راهکار برای احیا و تقویت همه رشته های ورزشی و از آن جمله هندبال است.
برای رفع مشکلات مالی هیاتهای ورزشی نباید بیش از این به مسوولان فشار آورد چراکه هرآنچه در توان دارند دریغ نمی کنند اما گره کور مشکلات و مسایل مبتلا به ورزش تنها با تصویب قانون و به دست نمایندگان مجلس حل می شود.
برخی از اپراتورهای تلفن همراه که هم اکنون حامی تیم ها هستند این تیم ها را در سطح بازی های بین المللی و برون مرزی حمایت می کنند و همچنان تیم های شهرستانی و پایین دستی از این حمایت ها بی نصیب هستند در حالی که تجربه نیز ثابت کرده است که تیم های رده پایین در استانها با حمایت مطلوب مالی در کمترین زمان به تیم های رده اول کشوری تبدیل می شوند.

پاسخ دادن

ایمیل شما منتشر نمی شود.

سوال امنیتی ضد ربات *