۞ سعدی:
دو چشم باز نهاده نشسته‌ام همه شب / چو فَرْقَدَین و نگه می‌کنم ثریا را

  • ۲۱ فروردین ۱۴۰۳ - ۸:۴۰
  • ارسال توسط :
170875949 - رشد ۲ برابری درآمد موقوفات زنجان در سال گذشته
رشد ۲ برابری درآمد موقوفات زنجان در سال گذشته

رشد ۲ برابری درآمد موقوفات زنجان در سال گذشته

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان زنجان گفت: سال گذشته درآمد کلی موقوفات و نذورات امامزادگان و بقاع متبرکه استان به بیش از یک هزار و ۱۵۰ میلیارد ریال رسید که نسبت به مدت مشابه قبل رشد نزدیک ۲ برابری داشت.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان زنجان گفت: سال گذشته درآمد کلی موقوفات و نذورات امامزادگان و بقاع متبرکه استان به بیش از یک هزار و ۱۵۰ میلیارد ریال رسید که نسبت به مدت مشابه قبل رشد نزدیک ۲ برابری داشت.
به گزارش ایرنا، وقف‌ به عنوان یکی از سنت های مهم اسلامی از زمان پیامبر اکرم(ص) و ائمه معصوم(علیهم السلام) وجود داشت و در روایات اسلامی بسیار مورد تأکید قرار گرفته است.
در طول تاریخ، کارهای مهمی از قبیل راه اندازی مراکز علمی، درمانی و مدارس دینی و کارهای مهم اجتماعی به وسیله موقوفات انجام شده و جامعه از برکات وقف، بهره فراوان برده است.
آموزه های اسلامی در خصوص تشویق به وقف و اقدام پیشوایان بزرگ نسبت به آن سبب شده است بخش قابل توجهی از اموال مردم از شکل خصوصی خارج شود و رنگ عمومی به خود بگیرد و در خدمت و به نفع عموم مردم جامعه به کار برود که این خود منشا خیر و مصداق بارزی از خدمت رسانی است.
استان زنجان ۲ هزار و ۸۰۰ موقوفه دارد که شامل ۳۱ هزار رقبه است و در ۲ سال گذشته افزایش بهره وری موقوفه ها، احیای برخی از آنها و تقویت درآمدزایی موقوفات از جمله رویکردهای اداره کل اوقاف استان زنجان بود که در این مسیر موفقیت های نیز به دست آمد.
خبرنگار ایرنا برای کسب اطلاع بیشتر از اقدامات انجام شده در این زمینه با حجت‌الاسلام مختار کرمی، مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان زنجان گفت و گو کرده است.
یکی از برنامه های اوقاف برای افزایش بهره وری موقوفه ها در استان جذب سرمایه گذاری است، در این خصوص چه رویکرد و برنامه هایی دارید؟
یکی از اقدامات مهم در این خصوص ورود به حوزه سرمایه‌گذاری است و ما در این راستا از ورود سرمایه گذاران و فعالان بخش خصوصی به موقوفات استقبال می کنیم و در پی استفاده از ظرفیت این بخش در فعال سازی و ارتقای موقوفات هستیم.
تحقق شعار سال در حوزه سرمایه گذاری و تولید با توجه به ظرفیت‌های موجود در اوقاف و البته به شرط همکاری و همراهی مدیران استانی در دستور کار قرار دارد که باعث رفع موانع مختلف تولید و سرمایه‌گذاری می شود.
چالش های خاصی هم در این زمینه وجود دارد؟
با وجود همراهی مدیران استانی و حمایت های آنان متاسفانه گاهی برای انجام طرحهای تولیدی و سرمایه گذاری با موانع جدی رو به رو هستیم، ‌از این رو اخیرا جلسه ای با معاون اقتصادی استاندار تشکیل و ظرفیتهای اوقاف زنجان تبیین شد.
اکنون رویکرد اوقاف چه در سطح کشوری و استانی از اجاره داری اراضی و املاک موقوفه به اجرای مستقیم طرح های تولیدی و سرمایه گذاری، همکاری با شرکت های دانش بنیان و اجرای طرح با رویکرد دانش بنیان و همچنین مشارکت دادن مردم در اداره موقوفات تغییر پیدا کرده است.
وضعیت درآمد موقوفه های استان در سال گذشته چگونه بود؟
مجموع درآمد موقوفات و نذورات امامزادگان در سال گذشته به بیش از یک هزار و ۱۵۰ میلیارد ریال رسید و این در حالی است که درآمد کلی موقوفات و نذورات امامزادگان و بقاع متبرکه استان در سال ۱۴۰۱ حدود ۶۰۰ میلیارد ریال بود.
عمده موقوفه ها در استان شامل چه موضوعات و مواردی است؟
در استان زنجان بیش از ۲ هزار و ۸۰۰ موقوفه و ۱۳۲ امامزاده و بقعه متبرکه وجود دارد، حدود هزار و ۵۰۰ مورد از موقوفات مسجد، حسینیه، تکیه یا مکان مذهبی مشابه است و نزدیک به هزار و ۳۰۰ موقوفه باقیمانده شامل اراضی کشاورزی دیمی و اندک آبی است.
موارد کمی نیز واحدهای تجاری و مسکونی وقفی یا احداث شده در اراضی موقوفه است که در بازه های زمانی مختلف از طریق مزایده به بهره برداران بخش خصوصی واگذار شده و ۵۰ درصد درآمد آنها صرف اجرای نیات واقفان و الباقی نیز برای حفظ و نگهداری موقوفات هزینه و ذخیره می شود.
اوقاف در حوزه های فرهنگی چه فعالیت و برنامه هایی در استان دارد؟
هیچ برنامه و مراسم فرهنگی، اجتماعی و دینی مهم در زنجان انجام نمی شود مگر اینکه اوقاف در برگزاری آن مشارکت مستقیم دارد یا دست کم مساعدت می کند.
همه این مساعدت ها از محل درآمدهای موقوفات استان و در برخی موارد نیز از محل نذورات و درآمدهای امامزادگان و بقاع متبرکه انجام می شود.

پاسخ دادن

ایمیل شما منتشر نمی شود.

سوال امنیتی ضد ربات *