۞ سعدی:
دو چشم باز نهاده نشسته‌ام همه شب / چو فَرْقَدَین و نگه می‌کنم ثریا را

موقعیت شما : صفحه اصلی » اخبار » در استان
  • ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ - ۹:۰۴
  • ارسال توسط :
171023565 - تعیین تکلیف تعاونی‌های مسکن مشکل‌دار زنجان در دستور کار مسئولان
تعیین تکلیف تعاونی‌های مسکن مشکل‌دار زنجان در دستور کار مسئولان

تعیین تکلیف تعاونی‌های مسکن مشکل‌دار زنجان در دستور کار مسئولان

سرپرست امور تعاون اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی زنجان از ادامه روند تعیین تکلیف تعاونی های مشکل دار این استان خبر داد و گفت: عمده این تعاونی ها در حوزه مسکن بوده و مشکل اصلی آنها نیز اراضی خارج از محدوده است.

سرپرست امور تعاون اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی زنجان از ادامه روند تعیین تکلیف تعاونی های مشکل دار این استان خبر داد و گفت: عمده این تعاونی ها در حوزه مسکن بوده و مشکل اصلی آنها نیز اراضی خارج از محدوده است.
به گزارش ایرنا، فعالیت تعاونی های مسکن استان در طول سال های متمادی، نقش مهمی در خانه دار شدن اقشار مختلف جامعه داشته اما عملکرد برخی از شرکت های تعاونی موجب ایجاد مشکل و بر باد رفتن آرزوی خانه دار شدن اعضای آنها شده است.
با وجود اینکه سالها از مشکلات این تعاونی ها می گذرد و به رغم اینکه منابع رسمی از الحاق نشدن زمین های این تعاونی ها به محدوده شهر خبر می دهند، ولی همچنان خرید و فروش فیش‌های آنها در استان جریان دارد.
در این میان، آنچه موجب تداوم خرید و فروش این فیش ها می شود شایعاتی است که از همان ابتدای تشکیل تعاونی ها در خصوص الحاق شدن اراضی آنها به محدوده شهری مطرح بوده و هنوز هم بعد از سالها با شدت و ضعف مطرح است و قیمت فیش های آنها را تعیین می کند.
نوسان قیمت فیش های این اراضی باعث شده عده‌ای خرید و فروش آنها را کسب و کار خود قرار دهند یعنی وقتی قیمت ها با شایعه ای بالا می رود فیش ها را می فروشند و وقتی پایین آمد آنها را می خرند چون این فیش های سرگردان جز همین سوداگری ها به کار خاصی نمی آید و برای خانه دار شدن متقاضیان هم تضمینی ندارد.
خبرنگار ایرنا در این خصوص با فیروز معتمدی سرپرست امور تعاون اداره کل تعاون، ‌کار و رفاه اجتماعی زنجان، گفت و گو کرده است.
در خصوص حل مسائل تعاونی ها مشکل دار استان چه اقداماتی تا کنون انجام شده است؟
خوشبختانه با مساعدت استانداری زنجان کمیته ای در استان با عنوان رسیدگی به امور تعاونی ها مهم استان تشکیل شده که ریاست این کمیته بر عهده معاون سیاسی استاندار است. مسائل تعاونی های مشکل دار که عمدتا در استان ما شامل تعاونی های مسکن است از طریق این کمیته پیگیری می شود. علاوه بر این موضوع، دستورالعملی هم از طریق وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در خصوص رسیدگی به تعاونی های مشکل دار ابلاغ شده که از این طریق نیز مسائل تعاونی های مشکل دار پیگیری می شود.
طبق دستورالعمل ابلاغی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تعاونی های مشکل دار شاخص های مختلفی دارند از جمله تعاونی های که شاکی زیاد دارند؛ تعاونی هایی که سال های متمادی کارشان روی زمین مانده و پروژه هایشان تحویل داده نشده است.
مساله عمده تعاونی های مشکل دار استان چیست؟
عمده مشکل و مساله اصلی این تعاونی ها اراضی خارج از محدوده قانونی شهر است. در کمیته رسیدگی به امور تعاونی های مشکل دار همه دستگاه های اجرایی ذیربط حضور دارند. در مورد مسائل اراضی خارج از محدوده، مقرراتی مربوط به حوزه راه و شهرسازی و امور شهری استانداری است و موضوعات از این طریق بررسی می شود.
چه تعداد از تعاونی ها با این مشکل مواجه هستند؟
ما در مجموع هشت تعاونی عمده در استان داریم که مشکل اراضی خارج از محدوده دارند. سه چهار مورد تعاونی دیگر هم این مشکل را دارند اما چون وسعت زمین هایشان زیاد نیست بنابراین به آن معنا معترضانی هم ندارند. بحث دیگر اینکه اگر مشکل تعاونی های بزرگ حل شود به تبع آنها، مشکل تعاونی ها کوچک هم حل می شود. این تعاونی ها حدود هفت هزار عضو دارند.
آیا تاکنون به راه حلی برای حل مساله این تعاونی ها رسیده اید؟
پیشنهادی از سوی راه و شهرسازی به این تعاونی ها داده شده است و قبول این پیشنهاد هم مستلزم طرح و تصویب آن در مجمع عمومی تعاونی هاست. اگر پیشنهاد راه و شهرسازی در مجمع عمومی تصویب شود در ادامه این تعاونی ها وارد عقد قرارداد با راه و شهرسازی می شوند. خود تعاونی ها هم البته پیشنهادات دیگری دارند. البته تا کنون در خصوص این پیشنهادها توافقی صورت نگرفته است. حل مسائل این تعاونی ها هم بستگی به توافقشان با راه و شهرسازی دارد.
سال گذشته چه تعداد از مسائل تعاونی های مشکل دار استان حل شد؟
سال گذشته مسائل حدود ۲۲ تعاونی مشکل دار استان در جلسات متعدد مورد بررسی قرار گرفت. حدود ۱۸ مورد از این تعاونی ها شامل تعاونی ها مسکن بودند. البته برخی از این تعاونی ها مشکلات دیگری غیر از اراضی خارج از محدوده داشتند. مابقی هم شامل تعاونی ها چند منظوره هستند که اغلب شرکت های بزرگی هم به شمار می روند.
در مجموع چه تعداد تعاونی ثبت شده و فعال در استان داریم؟
در مجموع حدود پنج هزار تعاونی در استان زنجان به ثبت رسیده که از این تعداد ۲ هزار و ۳۱۴ مورد غیر فعال و راکد بوده و هزار و ۳۴۷ تعاونی در زمینه و رشته های مختلف فعال است و ۱۷ هزار و ۷۶۷ نفر در آنها اشتغال دارند.
مابقی شرکت های تعاونی طبق قانون و یا به سر آمدن موعد فعالیتشان، منحل شد.
مهمترین چالش ها و مشکلات پیش روی توسعه بخش تعاونی ترویج نشدن فرهنگ تعاون در سطح جامعه است و وقتی سخن از نقش ۲۵ درصدی بخش تعاونی در اقتصاد کشور به میان می آید، باید همه دستگاه های اجرایی و سازمان های مسئول به وظیفه خود عمل کنند.
در راستای تحقق شعار سال، ‌احیای تعاونی‌های غیرفعال استان و بازگشت آنها به چرخه تولید از طریق حمایت های بلاعوض و نیز پرداخت تسهیلات تکلیفی در دستور کار قرار گرفته است.

پاسخ دادن

ایمیل شما منتشر نمی شود.

سوال امنیتی ضد ربات *