۞ سعدی:
دو چشم باز نهاده نشسته‌ام همه شب / چو فَرْقَدَین و نگه می‌کنم ثریا را

موقعیت شما : صفحه اصلی » اخبار » یادداشت
  • ۰۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۸:۳۶
  • ارسال توسط :
8588125751860918484 - تاثیر معنویت در سلامت انسان
تاثیر معنویت در سلامت انسان

تاثیر معنویت در سلامت انسان

مردم نو- یک دوستی تعریف می کرد که رفتم پیش یک دندانپزشک خواست شروع بکار کند گفتم بسم الله الرحمن الرحیم پزشک کمی مکث کرد گفت چندی پیش یک مریضی داشتم که وقتی خواستم کارم را شروع کنم بسم الله گفتم آن مریض ناراحت و عصبانی شد که چرا بسم الله می گویی من خوشم نمی آید.

مردم نو- یک دوستی تعریف می کرد که رفتم پیش یک دندانپزشک خواست شروع بکار کند گفتم بسم الله الرحمن الرحیم پزشک کمی مکث کرد گفت چندی پیش یک مریضی داشتم که وقتی خواستم کارم را شروع کنم بسم الله گفتم آن مریض ناراحت و عصبانی شد که چرا بسم الله می گویی من خوشم نمی آید. من اعتقادی ندارم و… لذا از آن پس هر وقت می خواهم کارم را شروع کنم بسم الله را در دلم می گویم.
با این اشاره سخن این یاداشت را شروع می کنم که شکی نیست معنویت در سیر درمان و سلامت انسان تاثیر فوق العاده ای دارد اما این در صورتی است که به چنین تاثیری باور و ایمان داشته باشیم. البته بایستی به این مهم توجه نماییم که نباید در این زمینه دچار افراط و تفریط شویم. این که برخی کلا منکر علم پزشکی باشند و صرفا طب سنتی و اسلامی را تجویز نمایند و برخی دیگر هم کلا منکر تاثیر ایمان و معنویت در درمان و سلامت انسان باشند.
معنویت درمانی به معنای در نظر گرفتن باورهای فرهنگی ـ مذهبی مردم در فرآیند درمانگری و در نظر گرفتن بعد متعالی مراجعان می‌باشد که آن‌ها را به‌سوی منبع متعالی رهبری می‌کند. اهمیت معنویت و رشد معنوی در انسان، در چند دهه گذشته به‌صورت روزافزون مورد توجه روانشناسان و متخصصان بهداشت روانی و سلامت قرار گرفته است.
نتایج تحلیل کوواریانس کیفیت زندگی نشان می‌دهد پس از اثر متغیر مستقل (معنویت درمانی) نمره کیفیت زندگی زنان مبتلا به سرطان سینه گروه آزمایش بیشتر شده و تفاوت آن با گروه کنترل معنی‌دار است؛ و نیز نتایج به‌دست آمده از تحلیل کوواریانس چندمتغیره خرده مقیاس کیفیت زندگی نشان می‌دهد در سه خرده مقیاس (حیطه سلامت جسمانی، سلامت روانی و رابطه اجتماعی) میانگین نمره گروه آزمایش در پس‌آزمون بیشتر از گروه کنترل بوده و به لحاظ آماری معنی‌دار است»۱.
البته در زمینه معنویت درمانی و تاثیر و نتایج فوق العاده آن تحقیقات بسیاری در جهان صورت گرفته است ولی اگر بخواهیم به زبان ساده از این تحقیقات نتیجه بگیریم باید اشاره کنیم که دین و ایمان و کلا معنویت با توجه به تاثیرش در روان انسان؛ در سلامت و درمان پزشکی بسیار تاثیرگذار بوده و در بیشتر موارد در درمان بیمار تسریع می کند. چنانچه علم پزشکی تایید می کند که اگر بیماری بخواهد درمان پزشکی اش تسریع و نتیجه بخش باشد نیازمند داشتن روحیه امیدوارانه می باشد و این روحیه امیدوارانه وقتی زیبا و نتیجه بخش تر می شود که انسان به خدا و تاثیر دعا و معنویت در درمان و سلامت ایمان قلبی داشته باشد۲٫
۱- اثربخشی معنویت درمانی بر کیفیت زندگی زنان مبتلا به سرطان سینه در شهر تهران محسن محمد کریمی، کاظم شریعت نیا
۲- گروه روانشناسی، واحد آزادشهر، دانشگاه آزاد اسلامی، آزادشهر

پاسخ دادن

ایمیل شما منتشر نمی شود.

سوال امنیتی ضد ربات *