۞ سعدی:
دو چشم باز نهاده نشسته‌ام همه شب / چو فَرْقَدَین و نگه می‌کنم ثریا را

  • ۰۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۸:۳۶
  • ارسال توسط :
photo ۲۰۲۴ ۰۴ ۲۳ ۱۷ ۴۴ ۰۱ - برخورد قانونی با صنایع آلاینده در دستور کار محیط زیست زنجان
برخورد قانونی با صنایع آلاینده در دستور کار محیط زیست زنجان

برخورد قانونی با صنایع آلاینده در دستور کار محیط زیست زنجان

مدیرکل محیط زیست استان زنجان گفت: برخورد قانونی با صنایع آلاینده در دستور کار محیط زیست استان قرار دارد.

مدیرکل محیط زیست استان زنجان گفت: برخورد قانونی با صنایع آلاینده در دستور کار محیط زیست استان قرار دارد.
به گزارش ایرنا، استان زنجان به عنوان یک استان صنعتی، سرمایه گذاری های بزرگ و کوچک را در این حوزه جذب کرده که برخی با مشکلات و معضلات زیست محیطی مواجه شده اند و هم اینک سازمان محیط زیست برای رفع آنها وارد میدان شده است.
خبرنگار ایرنا در این خصوص با محمدرضا یافتیان مدیرکل محیط زیست استان زنجان گفت و گو کرده است.
محیط زیست استان دستور توقف موقت یکی از واحدهای صنعتی بزرگ استان را صادر کرده است، ‌در این خصوص توضیح دهید.
بله،‌ اخطاریه ها و تذکرات فراوان به مجتمع صنعتی “ریخته گری” آندیا فولاد و بی توجهی به مسائل زیست محیطی موجب شد دستور توقف موقت فعالیت آن به دستور دادستانی صادر شود.
طرح شکایت از این واحد صورت گرفت؟
حدود ۳۰ فقره اخطاریه از زمان فعالیت این واحد صنعتی تاکنون صادر شده است و شکایتی نیز در سال ۹۶ مبنی بر دستور توقف واحد داده شد که در سال ۹۷ هم یک حکم قضایی شعبه اول ایجرود صادر گردید.
در سال ۹۷ دوباره و در سال ۹۹ نیز شکایتی از مجموعه انجام گرفت ولی یکی از محدودیت های این اداره، طولانی شدن زمان بررسی شکایات بنا به دلایل مختلف است که این موضوع به صورت استانی مورد پیگیری جدی قرار گرفت.
این واحد بالاخره در سال ۱۴۰۰ به دلیل آلایندگی خاک و آرسینیک بالا به عنوان واحد آلاینده تشخیص داده شد که می تواند آب های زیر زمینی و سطحی را تحت تاثیر قرار دهد، به خصوص اینکه حتی در اراضی کشاورزی نیز مشکلاتی را ایجاد کرده بود.
پس از شکایت و اعلام حکم این واحد در سال ۱۴۰۰ به مبلغ ۶۰ میلیارد ریال جریمه شد که در همان سال به دلیل استمرار آلایندگی، علیه این واحد اعلام جرم شد و دوباره سال ۱۴۰۱ نیز شکایتی از این واحد انجام گرفت.
آیا برای پلمب این واحد با توجه به تخلفات مذکور اقدام شد؟
با شکایت این اداره کل در آبان سال گذشته تصمیم به پلمب موقت آن گرفته شد که اداره کل صنعت، معدن و تجارت در جلسه ای اعلام کرد مدیریت جدیدی در این مجموعه صنعتی بر سر کار آمده که درصدد رفع مشکلات است.
بنا بر پیشنهاد اداره کل صمت استان در جلسه دیگر استانی با هدف حمایت از تولید این مجموعه و الزام به رفع مشکلات زیست محیطی آن، فرصت چهارماهه تا پایان ۱۴۰۲ به آن داد شد تا مسائل و موارد را به طور قطع برطرف کند.
مقرر شد این مجتمع صنعتی برنامه و پیشرفت ماهانه کاری خود را به این اداره کل اعلام کند که این مجتمع پس از ۲ ماه مکاتبات فراوان برنامه ای ناقص را ارائه کرد که این مسائل از سوی این اداره کل پذیرفتنی نبود.
با توجه به فرصت داده شده این واحد تخلف بزرگتری یعنی ورود پسماند غیر مجاز را انجام داد و حتی از ورود کارشناسان اداره کل نیز برای بازدید از کارخانه ممانعت کرد که مراکز فروشنده پسماندها به ۲ استان آذربایجان شرقی و خراسان رضوی اختصاص داشت که با مکاتبه صورت گرفته یکی از استان ها پیگیری های لازم را انجام داد.
با توجه به اینکه تغییری در میزان آلایندگی این واحد ایجاد نشد، بنابراین دستور توقف آن را از دادستانی درخواست کردیم که در نهایت این مهم به توقف موقت فعالیت مجموعه منتهی شد.
نمونه دیگر از فعالیت چنین واحدهایی در استان داریم؟
بله در پی انتشار عکس و مطلبی درخصوص دپو پسماند صنعتی در محل غیرمجاز در اراضی روستای دیزج بالا از توابع شهرستان زنجان وارد عمل شدیم و بررسی لازم صورت گرفت.
یکی از واحدهای صنعتی استان در اراضی متعلق به خود در این روستا اقدام به دپو پسماندهای خود کرده بود ولی مجوز و حق دپو پسماند را در آن محل نداشت.
کارشناسان محیط زیست استان طی پایش صورت گرفته نسبت به شناسایی واحد صنعتی متخلف اقدام و تذکرات شفاهی را ارائه کردند.
شعار امسال روز جهانی زمین پاک به موضوع پلاستیک نامگذاری شده در این خصوص چه اقداماتی انجام شده است؟
امسال شعار جهانی روز زمین پاک « امروز من، بدون پلاستیک» و شعار کشور ما نیز «مشارکت مردم ایران در برابر پلاستیک، نجات زمین» تعیین شده است و محوریت برنامه‌های امسال مقابله با پسماندهای پلاستیکی است که آسیب جدی به محیط‌ زیست وارد می‌کند.
رهاسازی پلاستیک ها در طبیعت به مدت ۳۰۰ سال باقی می ماند و برای کاهش مضرات زیست محیطی آن تحقیقات بر تولید کیسه های تجزیه پذیر متمرکز شده که هنوز به قطعیت کامل در استفاده از آن نرسیده اند و همچنان محصولات قبلی تولید می شود و مورد استفاده قرار می گیرد.
این استان هم در خصوص استفاده از پلاستیک ها و فرهنگ سازی های آن گام هایی برداشته است و در این میان سازمان محیط زیست اواخر سال ۱۴۰۱ ابلاغیه ای به سازمان صمت صادر کرد مبنی بر اینکه در مدت پنج سال باید کیسه یا پلاستیک های زیر ۲۵ میکرون که عموما در فروشگاه ها برای خرید از آن استفاده می شود توزیع آن به صفر برسد.
به همین دلیل، یکی از سیاست های این اداره کل نیز حمایت از متقاضیان احداث، استقرار و بهره برداری از واحدهای تولید پلاستیک منطبق با قوانین زیست محیطی است که ممنوعیت تولید کیسه های زیر ۲۵ میکرون را یادآوری و ابلاغ می کنیم.
در این خصوص هم یک واحد صنعتی به این اداره مراجعه و علاقه مندی خود را برای تولید مطابق اصول محیط زیستی اعلام کرد.
این واحد ۲ هزار کیسه جا کفشی برای نمازگزاران نماز جمعه شهر زنجان طراحی کرد که در هر هفته چیزی در حدود پنج کیلوگرم پلاستیک ضایعاتی برای این کار استفاده می کردند که امیدواریم برای کل استان این حرکت نمادین تداوم یابد اما موضوع مهم مشارکت مردمی است.

پاسخ دادن

ایمیل شما منتشر نمی شود.

سوال امنیتی ضد ربات *