۞ سعدی:
دو چشم باز نهاده نشسته‌ام همه شب / چو فَرْقَدَین و نگه می‌کنم ثریا را

  • ۲۶ فروردین ۱۴۰۳ - ۹:۳۱
  • ارسال توسط :
1712670318 - آثار تاریخی گنج آباد در انتظار مرمت و باز‌سازی است
آثار تاریخی گنج آباد در انتظار مرمت و باز‌سازی است

آثار تاریخی گنج آباد در انتظار مرمت و باز‌سازی است

روستای گنج آباد در بخش انگوران قرار دارد، در این روستا قلعه‌‌ای با قدمت ۲۵۰ سال دارد، که در حال تخریب بوده و نیازمند توجه مسئولان متولی برای مرمت و باز‌سازی دارد.

روستای گنج آباد در بخش انگوران قرار دارد، در این روستا قلعه‌‌ای با قدمت ۲۵۰ سال دارد، که در حال تخریب بوده و نیازمند توجه مسئولان متولی برای مرمت و باز‌سازی دارد.
به گزارش موج رسا حفظ آثار باستانی و میراث فرهنگی از بُعد‌های متفاوتی دارای ارزش و اهمیت است، این آثار نشان دهنده فرهنگ و هویت ما بوده و باعث می‌شود یک ملت از طریق این میراث به جهان شناخته شود، شناسنامه هر کشوری آثار باستانی و میراث فرهنگی آن است. آثار باستانی قدمت، تاریخچه و تمدن هر سرزمینی را مشخص می‌کند، بنابراین حفاظت و حراست از آن‌ها امری ضروری است به ویژه آنکه نسل‌های آینده نیز باید از این میراث گران‌بها را پاسداری کنند.
با این نگاه روستای گنج آباد در بخش انگوران قرار دارد، در این روستا قلعه‌ای وجود دارد که بنای آن سنگ و خشت بوده و از چهار برج تشکیل شده است.
قدمت این قلعه ۲۵۰ سال است و از جاذبه‌های گردشگری این روستا محسوب می‌شود، این قلعه تاریخی اکنون در حال تخریب است.
قلعه تاریخی نیازمند توجه ویژه برای بازسازی و مرمت است تا بیش از این تخریب نشده و این میراث ارزشمند حفظ شود.
یکی از اهالی روستای گنج آباد در گفتگو با موج رسا گفت: تعدادی از دیوار‌های قلعه تخریب شده است و تعمیر و بازسازی آن نیازمند هزینه‌های گزاف است و اداره میراث فرهنگی، هنری و صنایع دستی تاکنون در زمینه بازسازی اقدامی انجام نداده است.
نجف‌علی عزیزی رئیس میراث فرهنگی، هنری و صنایع دستی در گفتگو با موج رسا در رابطه با این موضوع گفت: قلعه و آثار باستانی گنج آباد مربوط به دوره قاجاریه است و در سال‌های نه چندان دور به عنوان یک آثار باستانی به ثبت ملی رسیده است.
وی ادامه داد: آثار گنج آباد شامل قلعه‌ای زیبا و حسینه‌‌ای بزرگ است که قسمت بالای آن به طور کامل تخریب شده است و تاکنون بازسازی در این آثار انجام نشده است‌.
عزیزی عنوان کرد: این ملک شخصی بوده و متعلق به وراث است و باید درباره آن افراد و وراث تعیین تکلیف شود و از طرفی هم نهاد‌‌ها و معادنی که در آن منطقه فعال هستند معادنی بی‌نظیر و خوب هستند و می‌توانند از اعتبارات فرهنگی معادن به مرمت و بازسازی این بناها اقدام کنند.
رئیس میراث فرهنگی، هنری و صنایع دستی ماهنشان اظهار کرد: بعد از بازسازی می‌توان از این مکان به عنوان اسکان مسافرین استفاده شود.
وی ادامه داد: در حال حاضر بودجه‌ای برای مرمت و بازسازی این بنا تعیین نشده است، امید است با برگزاری جلسات توسط مسئولین و تعیین مصوبه، اقدامات لازم برای بازسازی این بنای تاریخی انجام شود.

پاسخ دادن

ایمیل شما منتشر نمی شود.

سوال امنیتی ضد ربات *