۞ سعدی:
دو چشم باز نهاده نشسته‌ام همه شب / چو فَرْقَدَین و نگه می‌کنم ثریا را

  • ۲۷ اسفند ۱۴۰۲ - ۸:۵۷
  • ارسال توسط :
unnamed 5 - به بهانه هفته جوان؛ پیشگیری از سوانح وحوادث ترافیکی
به بهانه هفته جوان؛ پیشگیری از سوانح وحوادث ترافیکی

به بهانه هفته جوان؛ پیشگیری از سوانح وحوادث ترافیکی

مردم نو- حادثه ترافیکی در واقع حادثه ای است که برای یک وسیله نقلیه به تنهایی (انحراف، واژگونی و...) یا بین یک وسیله نقلیه موتوری متحرک با سایر وسایل نقلیه، عابر، حیوان یا اشیاء ثابت بوقوع بپیوندد و منجر به خسارت جانی و مالی گردد.

مردم نو- حادثه ترافیکی در واقع حادثه ای است که برای یک وسیله نقلیه به تنهایی (انحراف، واژگونی و…) یا بین یک وسیله نقلیه موتوری متحرک با سایر وسایل نقلیه، عابر، حیوان یا اشیاء ثابت بوقوع بپیوندد و منجر به خسارت جانی و مالی گردد. از مهمترین علل حوادث ترافیکی می توان به مواردی از جمله علل انسانی (رفتارهای رانندگی پرخطر)، خودروهای غیر استاندارد و راه های غیرایمن اشاره کرد.
رفتارهای پرخطررانندگی چیست ؟
در واقع هرگونه رفتـار بالقوه مخربی که افراد بطـور ارادی مرتکب شوند و احتـمال وقوع حوادث ترافیکی را افزایش دهد، نظیر نقض مقررات راهنمایی ورانندگی، عدم رعایت حق تقدم، سبقت و سرعت غیرمجاز و… رفتار پرخطر رانندگی محسوب می شود.
علت بروز رفتارهای پرخطر در رانندگی
بروز چنین رفتارهایی عمدتا به ضعف کنترل هیجانات منفی حین رانندگی و تفاوت های فردی در ادراک خطر (توانایی شناسایی و پاسخ دادن به موقعیت های بالقوه خطرناک) که بر رفتار ترافیکی محتاطانه شخص تاثیر مستقیم دارد مرتبط است.
مهمترین عوامل خطر در حوادث ترافیکی
الف) سرعت بالا:
به ازای هر ۱درصد افزایش متوسط سرعت، حوادث منجر به فوت ۴درصد و آسیب دیدگی های شدید ۳درصد افزایش می یابد و در مقابل هر ۵درصد کاهش در متوسط سرعت، تا ۳۰ درصد موارد فوت کاهش خواهد داشت.
ب)نپوشیدن کلاه ایمنی:
استفاده از کلاه ایمنی می تواند تا ۴۲ درصد از کشندگی و تا ۶۹ درصد از آسیب های وارده به سر را پیشگیری کند.
ج) نبستن کمر بند ایمنی:
استفاده از کمربند ایمنی خطر مرگ و آسیب های شدید در راننده و سرنشین جلو را ۴۵ تا ۵۰ درصد و برای سرنشینان عقب تا ۲۵ درصد کاهش می دهد.
د) عدم استفاده از صندلی ایمنی کودک درخودرو:
با استفاده از صندلی ایمنی کودک جهت کودکان زیر ۱۰ سال یا با قد کمتر از ۱۳۵، مرگ تا ۶۰ درصد کاهش خواهد داشت.
ه)رانندگی بعداز مصرف الکل، روان گردان و داروهای خواب آور:
۵تا ۳۵ درصد کل مرگ ها در اثر مصرف الکل به وقوع میپیوند.
با توجه به اثر غیرقابل پیش بینی و متفاوت داروها از فردی به فرد دیگر توصیه به پرهیز از رانندگی در دو هفته اول شروع مصرف دارو می شود.
و)خواب آلودگی:
عامل ۱۵تا۲۰ درصد تصادفات رانندگی است و به علت خواب ناکافی شبانه (کمتراز ۵ ساعت) و بیشتر در کارکنان شیفتی، مبتلایان به اختلال خواب و یا رانندگی طولانی مدت اتفاق میفتد.
ز)خوردن؛ آشامیدن؛ استفاده از تلفن همراه:
که عامل ۲۵ درصد تصادفات می باشد. با اندکی تامل در عوامل خطر ساز منجر به حوادث ترافیکی، درمی یابیم که بسیاری از سوانح تلخ و غیر قابل جبران به سادگی و تنها با اصلاح رفتارهای ترافیکی قابل پیشگیری است.
بیایید با ارتقاء آگاهی و نهادینه سازی فرهنگ ترافیک در خود و خانواده از بروز وقایع ناگوار حین رانندگی جلوگیری کنیم.
مرکز بهداشت شهرستان زنجان؛
واحد سلامت جوانان، نوجوانان و مدارس

پاسخ دادن

ایمیل شما منتشر نمی شود.

سوال امنیتی ضد ربات *