۞ سعدی:
دو چشم باز نهاده نشسته‌ام همه شب / چو فَرْقَدَین و نگه می‌کنم ثریا را

موقعیت شما : صفحه اصلی » اخبار » یادداشت
  • ۰۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۸:۴۶
  • ارسال توسط :
1743679 790 - استفاده از داوطلبان در کتابخانه‌ها
استفاده از داوطلبان در کتابخانه‌ها

استفاده از داوطلبان در کتابخانه‌ها

مردم نو: خدمات داوطلبانه، به مجموعه خدماتی گفته می‌شود که شخص داوطلب بدون در نظر گرفتن منفعت مالی آن‌ها را انجام می‌دهد. افراد با دلایل‌ خاص‌ خود در فعالیت‌هاي داوطلبانه‌ شرکت‌ می‌کنند که‌ انگیزه‌ هر فرد با توجه‌ به‌ روحیات‌، شرایط‌ زندگی‌، خانواده‌ و محیط‌ خود متفاوت‌ است‌.

مردم نو: خدمات داوطلبانه، به مجموعه خدماتی گفته می‌شود که شخص داوطلب بدون در نظر گرفتن منفعت مالی آن‌ها را انجام می‌دهد. افراد با دلایل‌ خاص‌ خود در فعالیت‌های داوطلبانه‌ شرکت‌ می‌کنند که‌ انگیزه‌ هر فرد با توجه‌ به‌ روحیات‌، شرایط‌ زندگی‌، خانواده‌ و محیط‌ خود متفاوت‌ است‌. یکی از نهادهایی که به دلیل محدودیت‌های مالی از یک سو و ماهیت اجتماعی فعالیت‌ها و خدمات خود می‌تواند از ظرفیت نیروهای داوطلب استفاده کند، کتابخانه‌ها هستند. برنامه‌های داوطلبانه در کتابخانه‌ها طیف وسیع و مهمی از فعالیت‌های داوطلبانه از جمله فعالیت‌های سنتی و اولیه کتابخانه (جابجایی کتاب‌ها یا آموزش به کاربرانی که نیاز به کمک دارند) تا فعالیت‌های تخصصی را پوشش می‌دهد. اگر چه فعالیت داوطلبانه می‌تواند در انواع مختلف کتابخانه‌ها انجام شود و انجام نیز می‌شود؛ لیکن به‌ طور خاص کتابخانه‌های عمومی بیشترین پتانسیل و ظرفیت استفاده از داوطلبان را دارند؛ علاوه بر این، کتابخانه‌های عمومی بیشتر از هر نوع کتابخانه دیگری به ارائه خدمات به طیف وسیعی از مردم می‌پردازند. کتابخانه‌ها برای جذب‌ و به‌ کارگیری داوطلبان‌ و مدیریت‌ صحیح‌ آن‌ها باید از انتظارات‌ و انگیزه‌های آنان‌ باخبر باشند، تا بتوانند هدفمند نیروی داوطلب جذب‌ کنند؛ زیرا وقتی‌ داوطلبی‌ جذب‌ می‌شود، برای آموزش‌ آن‌ داوطلب هزینه‌هایی از طریق‌ کتابخانه‌ انجام‌ خواهد شد و اگر در حفظ‌ و نگهداری آن‌ تلاش‌ کافی‌ نشود و رضایتمندی داوطلب‌ برآورده‌ نشود، داوطلب کتابخانه‌ را ترک‌ خواهد کرد؛ از طرف دیگر، با توجه‌ به‌ اینکه‌ داوطلبان‌ در مقابل‌ فعالیتی‌ که‌ انجام‌ می‌دهند حق‌الزحمه‌ای دریافت‌ نمی‌کنند و کاملا رایگان‌ این‌ عمل‌ را انجام‌ می‌دهند باید به‌صورت‌ ویژه‌ مورد توجه‌ قرار گیرند؛ زیرا ممکن‌ است‌ کوچک‌ترین‌ بی‌مهری و کم‌توجهی‌ و عدم‌ حمایت‌ از طرف‌ مدیران و پرسنل کتابخانه‌، باعث‌ عدم‌ رضایتمندی و عدم‌ وفاداری داوطلبان‌ شود و آنان‌ دیگر انگیزه‌ای برای ادامه‌ فعالیت‌های داوطلبانه‌ خود نداشته‌ باشند.
می‌توان گفت داوطلبان افرادی هستند که بدون دریافت حقوق، وقت و استعداد خود را وقف حمایت از برنامه‌ها و طرح‌های کتابخانه می‌کنند. در کتابخانه برای داوطلبان فرصتی برای به اشتراک گذاشتن مهارت‌های خود، کسب مهارت‌های تازه و ملاقات با افراد جدید فراهم می‌شود و آنها منبعی با ارزش در کتابخانه محسوب می‌شوند؛ بنابراین حضور داوطلبان‌ برای کتابخانه‌های عمومی‌ ضروری به‌نظر می‌رسد؛ زیرا از یک‌ طرف‌ کتابخانه‌های عمومی‌ به‌ دلیل‌ نداشتن‌ پشتوانه‌ مالی‌ قوی و عدم‌ درآمدزایی،‌ توانایی‌ استخدام‌ نیروهای جدید را ندارند و از طرف‌ دیگر، شواهد نشان داده است که داوطلبان فعالیت در کتابخانه، به مطالعه علاقه‌مند هستند و حضور آن‌ها به‌ نوعی‌ باعث‌ مطالعه‌ بیشتر و جذب افراد بیشتر به کتابخانه‌ می‌شود؛ لذا، باید رضایتمندی و وفاداری داوطلبان‌ و عوامل‌ مؤثر بر آن‌ها توسط‌ کتابخانه‌های عمومی‌ مورد نظر و ارزیابی قرار گیرد. داوطلبانی‌ که‌ از فعالیت‌های خود احساس‌ رضایتمندی می‌کنند، نقش‌ مهمی‌ در شکل‌گیری ساختار داوطلبی‌ کتابخانه‌ دارند؛ زیرا این‌ افراد تمایل‌ زیادی دارند تا دوستان‌ و آشنایان‌ خود را به‌ داوطلب شدن در کتابخانه ترغیب‌ و تشویق‌ کنند؛ بنابراین‌، داوطلبان‌ راضی‌ نه‌ تنها در ارائه‌ تصویر مثبت‌ از کتابخانه‌ها در دیدگاه‌ عمومی‌ نقش‌ دارند؛ بلکه‌ در جذب‌ داوطلبان‌ بیشتر و افزایش‌ منابع‌ انسانی‌ در کتابخانه‌ها مؤثرند.
می‌توان گفت داوطلبان مکمل کار کارکنان حقوق بگیر هستند و نه جایگزین آن‌ها. مدیریت کتابخانه هنگام تعیین کردن وظایف داوطلبان، باید تأکید کند که هیچ کدام از وظایفی که به عهده کارمندان حقوق بگیر است، نباید توسط داوطلبان انجام شوند.
کتابخانه‌ها از استخدام اعضای جامعه به عنوان داوطلب و استفاده از مهارتها و استعدادهای آن‌ها به صورت تصاعدی سود خواهند برد؛ علاوه بر انجام شدن بعضی از کارهای مهم یا به کار گرفتن این افراد با استعداد در خانواده کتابخانه، می‎‎توان با استفاده از داوطلبان پایگاهی قدرتمند برای حمایت از کتابخانه در جامعه ایجاد کرد.

پاسخ دادن

ایمیل شما منتشر نمی شود.

سوال امنیتی ضد ربات *