۞ سعدی:
دو چشم باز نهاده نشسته‌ام همه شب / چو فَرْقَدَین و نگه می‌کنم ثریا را

موقعیت شما : صفحه اصلی » اخبار » یادداشت
  • ۱۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۸:۳۶
  • ارسال توسط :
.jpg - گفتاری نقادانه بر زمان بندی پرداخت یارانه از سوی دولت
گفتاری نقادانه بر زمان بندی پرداخت یارانه از سوی دولت

گفتاری نقادانه بر زمان بندی پرداخت یارانه از سوی دولت

مردم نو؛ هاشم رستگار- رویا جلیلی، دانشجویان دکتری سیاستگذاری سلامت اگر کارمند، کارگر، بازنشسته و یا به هر نحوی حقوق بگیر باشید، منتظر پیامک دریافت حقوق در ابتدای هر ماه هستید.

مردم نو؛ هاشم رستگار- رویا جلیلی، دانشجویان دکتری سیاستگذاری سلامت
اگر کارمند، کارگر، بازنشسته و یا به هر نحوی حقوق بگیر باشید، منتظر پیامک دریافت حقوق در ابتدای هر ماه هستید. مقدار حقوقی که دریافت می‌کنید مانند آب باریکه‌ای ست که برای آن برنامه ریزی می‌کنید و این آب باریکه بایستی شاخه‌های مختلف را تامین کند و هزینه‌های مختلف زندگی تان را پوشش دهد ولی با شرایط موجود چند روز بعد به سمت خشک شدن پیش می‌رود و در نهایت تمام می‌شود! بعضی افراد دارای شغل دوم هستند و یا بیش از یک نفر در خانواده شاغلند؛ که در اینصورت شرایط برایشان تا حدی بهتر است ولی باز اکثر خانوارهای ایرانی در نیمه دوم ماه با مشکل تامین هزینه‌های زندگی و حتی مراقبتهای روتین سلامتی شان روبرو هستند. از طرفی، دولت بدلیل نظم‌دهی در پرداخت یارانه‌ها، تغییراتی در زمان پرداخت آن ایجاد نموده؛ از جمله اینکه یارانه های پرداختی دهکهای ۳ تا ۹ در ابتدای هر ماه صورت ‌گیرد.
در شرایط کنونی تغییر زمان پرداخت یارانه ها از سوی دولت، باعث ایجاد مشکل ترجیح زمانی و مطلوبیت نهایی برای خانوارهای ایرانی می‌شود (به خصوص دهک سه الی نه که قرار است از بهمن ماه سال جاری، اول هر ماه یارانه نقدی را دریافت کنند). همه ما تمایل داریم پولی را که قرار است به دستمان برسد زودتر دریافت کنیم و برعکس هزینه‌ها را به تعویق بیاندازیم که در متون اقتصادی از آن به عنوان ترجیح زمانی یاد می‌شود. در شرایط اقتصادی حاضر که هزینه‌ها فشار مضاعفی روی دوش خانوارها وارد می‌کند و نمی‌توان آن را به تعویق انداخت، بین دریافت یارانه در روزهای آخر ماه یا اول هر ماه، ترجیح زمانی افراد بر این است که در موقع نیاز مبلغ یارانه‌ها در اختیارشان قرار گیرد.
رضایت خاطری که افراد از مصرف کالا و خدمات کسب می‌کنند به عنوان مطلوبیت یاد می‌شود و مطلوبیتی که از آخرین واحد مصرف کالا و خدمات به دست می‌آید مطلوبیت نهایی است که در ابتدا روند صعودی دارد و با افزایش مصرف روند صعودی آن کاهش و ممکن است ثابت یا نزولی شود که مثال بارز آن مصرف آب در زمان تشنگی است و با رفع تشنگی مطلوبیت نهایی مصرف آب کاهش می‌یابد. بنابراین با توجه به اینکه خانوارها در ابتدای ماه به منابع مالی حاصل از دریافت حقوق دسترسی دارند، دریافت هم‌زمان حقوق و یارانه نقدی، مطلوبیت چندانی برای خانوارها ایجاد نمی‌کند و زمانی که منابع مالی جاری خانوارها رو به اتمام است به خصوص در روزهای آخر ماه، دریافت یارانه نقدی مطلوبیت نهایی به مراتب بیشتری عاید خانوارها خواهد کرد که برای هر دهک درجه متفاوتی از مطلوبیت نهایی ایجاد می‌کند و باعث کاهش استرس مالی(هر چند اندک) خانوارها می‌شود. بنابراین در زمان‌بندی پرداخت یارانه نقدی به خصوص جهت دهک ۳ تا ۹، لازم است دولت محترم این موارد را مد نظر قرار دهد.

پاسخ دادن

ایمیل شما منتشر نمی شود.

سوال امنیتی ضد ربات *