۞ سعدی:
دو چشم باز نهاده نشسته‌ام همه شب / چو فَرْقَدَین و نگه می‌کنم ثریا را

موقعیت شما : صفحه اصلی » اخبار » در استان
  • ۲۶ اسفند ۱۴۰۲ - ۸:۲۷
  • ارسال توسط :
image 2 - شورای حفاظت منابع آب استان به ریاست استاندار زنجان برگزار شد
شورای حفاظت منابع آب استان به ریاست استاندار زنجان برگزار شد

شورای حفاظت منابع آب استان به ریاست استاندار زنجان برگزار شد

پنجاه و سومین جلسه شورای حفاظت منابع آب استان به ریاست محسن افشارچی استاندار زنجان و با حضور ابوالفضل رفیعی معاون سیاسی و امنیتی، سید محمدشعاعی معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری زنجان و اعضای این جلسه در سالن پیامبر اعظم استانداری زنجان برگزارشد.

پنجاه و سومین جلسه شورای حفاظت منابع آب استان به ریاست محسن افشارچی استاندار زنجان و با حضور ابوالفضل رفیعی معاون سیاسی و امنیتی، سید محمدشعاعی معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری زنجان و اعضای این جلسه در سالن پیامبر اعظم استانداری زنجان برگزارشد.
به گزارش مردم نو، در ابتدای جلسه، مدیرعامل شرکت آب منطقه ای زنجان ضمن تبریک حلول ماه مبارک رمضان، ماه میهمانی خدا، دستورکار جلسه را که شامل ارائه گزارش شرکت آب منطقه ‏ای زنجان در خصوص آخرین وضعیت بارش ها‏ و منابع آب سدهای استان و اقدامات انجام شده در راستای طرح احیا و تعادل ‏بخشی منابع آب زیرزمینی و مهندسی رودخانه، بررسی موضوع نامه مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان در خصوص وقوع پدیده فرو نشست زمین در شهرستان‏های ابهر و خرمدره (دشت ابهر) و همچنین ارائه گزارش شرکت آب و فاضلاب استان در خصوص آخرین وضعیت تأمین آب شرب شهرها و روستاهای استان در تابستان ۱۴۰۳ و چالش‌های مربوطه بود را قرائت نمود.
اکبر باقری در ادامه، گزارشی از وضعیت منابع آب زیرزمینی، ذخیره آب پشت سدهای استان و همچنین اقدامات شاخص شرکت آب منطقه ای زنجان در حفظ و حراست از منابع آب زیرزمینی و تامین آب پایدار برای پیشرفت و توسعه استان ارائه نمود.
بهنام نجفی معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای زنجان نیز با ارائه پاورپوینتی، گزارشی از وضعیت بارش ها، آخرین وضعیت سدهای در حال بهره ‏برداری و عملکرد طرح احیا و تعادل‌‌بخشی منابع آب زیرزمینی و بخش مهندسی رودخانه در سال ۱۴۰۲ ارائه نمود و خاطرنشان کرد: مجموع بارش ها تا ۲۰ اسفندماه سال آبی ۱۴۰۲ _ ۱۴۰۳ حدود ۱۱۸ میلی متر بوده که این میزان نسبت به سال قبل این موقع که حدود ۱۴۷ میلی متر است حدود ۲۰ درصد کاهش و نسبت به متوسط دوره آماری که حدود ۱۷۲ میلی متر بوده، حدود ۳۱ درصد کاهش را نشان می دهد.
وی با اشاره به اینکه با توجه به بارش های امسال که نوع آن نیز از برف به باران تغییر یافته، اکثر ورودی سدهای استان منفی بوده و سد تهم که تامین کننده آب شرب زنجان است، حدود ۷۳ درصد کاهش ورودی نسبت به سال قبل و حدود ۷۹ درصد نسبت به بلند مدت را دارد و با برنامه ریزی که با شرکت آب و فاضلاب استان انجام گرفته، مدیریت آب موجود با همه ظرفیت ها در دستور کار قرار گرفته است.
نجفی به عملکرد پرومسلوب‏ المنفعه نمودن چاه‌های غیرمجاز در سال ۱۴۰۲ اشاره کرد و عنوان داشت: از ابتدای سالجاری تاکنون ۷۱۹ حلقه چاه غیرمجاز توسط عوامل گشت و نظارت شرکت آب منطقه ای زنجان شناسایی و پس از صدور دستور قضایی و با همکاری نیروی انتظامی استان پر و مسلوب المنفعه شده است که از قبل این انسدادها حدود ۱۸ میلیون متر مکعب در منابع آب زیرزمینی استان صرفه جویی شده است.
وی تصریح کرد: با توجه به اهداف ابلاغی شرکت مدیریت منابع آب ایران جهت انسداد چاههای غیرمجاز در سال ۱۴۰۲ برنامه تکلیفی برای این شرکت انسداد ۴۴۰ حلقه چاه غیر مجاز بود که شرکت آب منطقه ای زنجان با مدیریت و تلاش مضاعف توانست این میزان را به ۷۱۹ حلقه برساند که از لحاظ عملکرد ۱۶۳ درصد محقق شده است.
وی افزود: همچنین با نصب ۳۸۰ دستگاه کنتور هوشمند بر روی چاه های مجاز ضمن جلوگیری از اضافه برداشت زمینه صرفه جویی حدود ۴ میلیون مترمکعب آب نیز فراهم شده است.
نجفی ادامه داد: همچنین با همکاری دستگاه قضایی و نیروی انتظامی در طول سالجاری ۱۹۵ دستگاه و ادوات حفاری غیرمجاز توقیف و روانه پارکینگ شده است.
معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای زنجان با اشاره به اقدامات و عملکرد این شرکت در لایروبی بستر رودخانه ها و مسیل ها، اظهار داشت: آزاد سازی و رفع تصرفات بستر و حریم رودخانه به میزان حدود ۱۵۹ هکتار و لایروبی حدود ۳۵ کیلومتر از مسیر رودخانه های استان با هدف عبور ایمن سیلاب های فصلی از جمله اقدامات این دفتر در سالجاری بوده است.
در ادامه، سیدحسن حسینی مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان در خصوص اقدامات صورت گرفته در جهت مدیریت حوزه های آبخیز استان توضیحاتی ارائه نمود.
محسن افشارچی، استاندار زنجان نیز در این جلسه ضمن جمع بندی موضوعات مطرح شده به حساسیت منابع آب استان اشاره کرد و خواستار برنامه ریزی جامع و کامل بین بخشی در راستای صیانت از منابع آب موجود استان شد.
افشارچی با اشاره به کنترل و ذخیره آبهای مشترک توسط استانهای همجوار که استان زنجان را در امر تامین آب پایدار با چالش روبرو می کند ، تصریح کرد: تنها راه حل ممکن نیاز به یک اقدام جهادی در جهت اتمام طرحهای نیمه تمام سدسازی در استان که رئیس جمهور محترم نیز بر این امر تاکید نمودند.
استاندار زنجان اضافه کرد: شرکت آب منطقه ای زنجان ضمن کنترل اضافه برداشت ها از منابع آب زیرزمینی در استان توسط برخی بهره برداران سودجو و متخلف،شروع عملیات اجرایی و اتمام طرح نیمه تمام مثل سد مشمپا را که حدود ۴۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد با جدیت از وزارت نیرو پیگیری نماید و در این خصوص اینجانب نیز پشتیبانی لازم را همانند سنوات گذشته انجام خواهم داد.
وی ضمن قدردانی از اقدامات صورت گرفته توسط مدیرعامل و همکاران وی در شرکت آب منطقه ای زنجان در جهت صیانت از منابع آب استان و تلاش برای تامین آب پایدار، گفت: کشت محصولات پر آب طلبی مثل هندوانه که عملاً خروج آب از استان را در پی دارد و صرفه اقتصادی نیز برای کشاورزان ندارد بایستی ممنوع شود و در این خصوص تغییر رفتار و الگوی مصرف بهره برداران و کشاورزان بسیار سخت است ولی با فرهنگ سازی و همت مضاعف می توان این برهه را نیز پشت سر گذاشت.
افشارچی از سازمان جهادکشاورزی نیز خواست در راستای ترویج فرهنگ مصرف بهینه آب دوشادوش شرکت آب منطقه ای زنجان حرکت نموده و الگوی کشت را نسبت به منابع آب موجود استان بومی سازی نماید.

برچسب ها

پاسخ دادن

ایمیل شما منتشر نمی شود.

سوال امنیتی ضد ربات *