۞ سعدی:
دو چشم باز نهاده نشسته‌ام همه شب / چو فَرْقَدَین و نگه می‌کنم ثریا را

موقعیت شما : صفحه اصلی » اخبار » یادداشت
  • ۰۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۸:۱۴
  • ارسال توسط :
DKCAUPrPj0OpUTvOLtcSEw 002 - انتخابات و مردم سالاری
انتخابات و مردم سالاری

انتخابات و مردم سالاری

مردم نو- يکي از سطوح و عرصه‌ هاي‌ مهم‌ مشارکت سياسي، شـرکت مـردم در انـتخابات است .در تعريفي از انتخابات گفته شده است: "انتخابات مجموعه عملياتي است‌ که‌ در‌ جهت گزينش فرمانروايان يا تعيين ناظراني براي مـهار کـردن قـدرت، تدبير شده است.

مردم نو- یکی از سطوح و عرصه‌ های‌ مهم‌ مشارکت سیاسی، شـرکت مـردم در انـتخابات است .در تعریفی از انتخابات گفته شده است: “انتخابات مجموعه عملیاتی است‌ که‌ در‌ جهت گزینش فرمانروایان یا تعیین ناظرانی برای مـهار کـردن قـدرت، تدبیر شده است.”در نـظام‌هایی که متکی به آراء‌ و نظرات‌ مردم‌ است، برای اتخاذ تصمیمات و گزینش نمایندگان از انتخابات بهره گرفته می‌شود. نحوه اجرا و گزینش‌ آن‌ را قانون اساسی و قوانین دیگر تعیین می‌کند. با توجه به اهمیت مـشارکت در ادیـان‌ الهـی‌ و به ویژه‌ اسلام، در اشاعه و گسترش دیـن و احـکام و آمـوزه‌های آن، قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران نیز‌ بر‌ این امر تأکید داشته است. از این‌رو، قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران نیز‌ به عنوان‌ عـصاره‌ اراده مـلت، در اصـل ششم به صراحت کامل، انتخابات را ابزاری مهم بـرای مـشارکت و اعمال‌ نظر‌ مردم در اداره امور کشور دانسته است.
از این رو در نظام‌هایی با رویکرد مردم‌سالار، انتظار می‌رود میزان مشارکت مردم در تـصمیم‌گیری‌های‌ سـیاسی‌، بیشتر باشد. مشارکت یکی‌ از‌ معیارهای اصلی دمـوکراسی بـه شـمار می‌رود. در واقع در دموکراسی، اکثریت آراء‌ مردم‌، انتخابات و وکیل فرستادن به مجلس اصل‌ نیست؛ بلکه مـیزان مـشارکت،‌ ملاک‌ است. مشارکت مردم در سیاست‌گذاری‌های‌ عمومی‌ کشور، موجب مشروعیت و ثبات نظام سیاسی شـده و مـردم‌سالاری را قـوام می‌بخشد، مسئولان را‌ پاسخگوتر‌ کرده و میزان مطالبات مردم را‌ بالا‌ می‌برد‌.
انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در ایران با تـوجه بــه شـرایط بـین المللـی و منطقـه‌ ای‌، وضـعیت و صـف بنـدی جریان ها و گروه های سیاسی داخلی از اهمیت بسیار بـالایی‌ بـرخوردار‌ اسـت‌. تـحولات اخیر و بیداری اسلامی در منطقه با الهام از انقلاب اسلامی در حال‌ به‌ ثمر رسیدن اسـت. این تـحولات بــه نظـر بسـیاری از صـاحب نظران روز‌ به‌ روز بر عمق استراتژیک ایران در منطقه‌ و جهان‌ افزوده‌ است. انتخابات که مظهر حضور‌ مردم‌ است، مـظهر مـردم سـالاری دینی است، باید پشتوانۀ امنیت کشور بـاشد. انتخابات در کنار دیگر سازوکارهای مشارکت شهروندان به صورت انفرادی یا جمعی‌، گروهی یا صنفی، همچنان به عنوان بارزترین و قابل اندازه گیری ترین نـوع مـشارکت‌ افراد در عرصه سیاسی‌ اسـت‌.
می توان گفت یکی از مهم ترین کارکردهای انتخابات، قاعده مند کردن انتقال قدرت سیاسی از گروهی به گروه دیگر است. فقدان‌ قاعده‌ ای برای انتقال و توزیع قدرت سیاسی و مسئولیت اداره جـامعه، پیامـد سیاسی گـوناگونی به دنبال می آورد. کسب قدرت از راه انتخابات، ضمن دارا بودن مقبولیت لازم از سوی مردم، مسالمت آمیزترین‌ شیوه‌ در دستیابی به قـدرت سیاسی است. انتخاب‌ مستقیم‌ یا غیرمستقیم‌ مـسئولان نـظام‌ سیاسی به عنوان یکی از مهم‌ ترین‌ معیارهای حاکمیت مردم مورد توجه قرار گرفته است. در این میان‌ همه‌ ارکان نظام به طور‌ مستقیم‌ یا غیرمستقیم از طریق رأی ملت برگزیده شـده انـد و جایگاهی نیست که مردم در‌ قدرت‌ یابی آن نقشی نداشته و از دایره‌ نظارت‌ و کنترل مردمی‌ خـارج‌ مـانده‌ بـاشد. از این جهت‌ نظام جمهوری اسلامی را می توان در بالاترین سطح نظام های انتخابی جهان قرار داد.
بر همین مبنا، مجلس شورای‌ اسلامی رکن اصلی قوه‌ مقننه‌ در نظام جمهوری اسـلامی ایران اسـت کـه از نمایندگان منتخب مردم تشکیل شده و مصوبات آن در صـورت تـأیید شـورای نـگهبان بـرای اجـرا به قوه مجریه و قوه قضائیه ابلاغ خواهد شد؛ بنابراین‌ یکی از مهم ترین عرصه های مشارکت سـیاسی مردم ایران، انتخابات مجلس شورای اسلامی است‌. بی تردید‌ این انتخابات یکی از مهم ترین فعالیت ها در عرصه سیاسی کشور است که تأثیرات آن در حوزه های مختلف فرهنگی، سیاسی و اقتصادی مشهود است.

پاسخ دادن

ایمیل شما منتشر نمی شود.

سوال امنیتی ضد ربات *