۞ سعدی:
دو چشم باز نهاده نشسته‌ام همه شب / چو فَرْقَدَین و نگه می‌کنم ثریا را

موقعیت شما : صفحه اصلی » در استان
  • ۱۷ شهریور ۱۳۹۸ - ۱۸:۴۸
  • ارسال توسط :
967525e0ee 5d73761f7a1ed827008c5ccd - مکان مقدسی که بدون‌ضریح و مقبره تبدیل به زیارتگاه شده است
مکان مقدسی که بدون‌ضریح و مقبره تبدیل به زیارتگاه شده است
گزارش مردم‌نو آنلاین از  حسینیه اعظم زنجان؛

مکان مقدسی که بدون‌ضریح و مقبره تبدیل به زیارتگاه شده است

به گزارش پایگاه خبری مردم‌نو آنلاین؛حسینیه اعظم زنجان، جایی که بین 400 تا 500 سال قدمت دارد و چند قرن میزبان عاشقان و ارادتمندان آل پیامبر (ص) به ویژه سرور و سالار شهیدان، سید جوانان اهل بهشت امام حسین (ع) بوده است.

به گزارش پایگاه خبری مردم‌نو آنلاین؛حسینیه اعظم زنجان، جایی که بین ۴۰۰ تا ۵۰۰ سال قدمت دارد و چند قرن میزبان عاشقان و ارادتمندان آل پیامبر (ص) به ویژه سرور و سالار شهیدان، سید جوانان اهل بهشت امام حسین (ع) بوده است.

بازدید از ورودی اصلی و قدیمی حسینیه اعظم آغاز می‌شود.حالا به ورودی رسیده‌ایم؛ اینجا همان آستان مقدسی است که بدون‌ضریح و مقبره تبدیل به زیارتگاه شده و بر اساس اسناد موجود که مهمترین آنها سنگ نوشته‌ای است که در راهروی ورودی اصلی حسینیه نصب شده، نشان می‌دهد حدود سال ۱۲۶۱ هجری قمری حسینیه بازسازی شده است. جایی که بین ۴۰۰ تا ۵۰۰ سال قدمت دارد و چند قرن میزبان عاشقان و ارادتمندان آل پیامبر (ص) به ویژه سرور و سالار شهیدان، سید جوانان اهل بهشت امام حسین (ع) بوده است.

«حسینیه اعظم زنجان آخرین بار ۵۰ سال قبل مجددا بازسازی شده است.» این گفته شهامی، مدیر روابط عمومی حسینیه اعظم است.

حالا در  شبستان قمر بنی هاشم هستیم، جایی که قبلا حیاط  بوده و سال‌ها قبل در مراحل اولیه توسعه، مسقف و به شبستان تبدیل شده‌است.

شهامی می‌گوید: «چند سال قبل از انقلاب، شبستان قمر بنی هاشم مسقف شد. البته از

اوایل انقلاب طرح اصلی توسعه آغاز و تاکنون بیش از ۸۰ باب منزل، اطراف حسینیه اعظم با نذورات مردمی خریداری شده است.»

امروز فضای ۵۰۰ مترمربع اولیه‌ای این مکان روحانی به ۲۰ هزار مترمربع تبدیل شده است.

یکی از اسناد قدیمی حسینیه اعظم زنجان، علم دارای نشان حضرت ابوالفضل بوده که گواه قدمت آن هم تاریخ هک شده روی آن است که سال ساخت این علم را  ۱۲۲۱ هجری قمری نشان می‌دهد.

شبستان حضرت زینب یکی از سه شبستانی است که در طرح توسعه ساخته شده و مقصد بعدی ماست.  این محل برای حضور خوهران استفاده می‌شود واز تحویل سال نو تا آخر سال رنگ برنامه‌های متنوع مذهبی و فرهنگی را به خود می‌بیند.

مدیر روابط عمومی حسینیه اعظم زنجان جمع خوانی قرآن در ایام ماه رمضان را یکی از ده‌ها برنامه حسینیه اعظم در طول سال اعلام می‌کند و یاد آوری اینکه این برنامه در ارزیابی صدا و سیما موفق به کسب رتبه برتر شده‌است، اضافه می‌کند: «در طول سال و به مناسبت‌های مختلف بیش از ۱۱۷ عنوان برنامه در حسینیه برگزار می‌شود.»

البته تعدادی از برنامه‌هایی که در حسینیه اعظم برگزاری می‌شود ویژه و بقیه آنها مشارکتی است.

مقصد بعدی بازدید بعدی صحن‌ اصلی است. درست زیر گنبدی ایستاده‌ایم که از یکتاپرستی  جان و توان گرفته و با آویزی ۷ طبقه، اهدایی از سوی زائر کویتی مزین شده است.

«این لوستر را دو سال قبل از طرف کسی از کویت اهدا شده‌است.  وزن آن به ۲ و نیم تن می‌رسد و برای نصب آن به بالابر نیاز شد.» این گفته‌های مدیر روابط عمومی حسینیه اعظم در خصوص آویز صحن اصلی است.

شبستان حضرت زهرا (س) که ۱۲ سال قبل ساخته شده محل بعدی بازدید است. شبستانی که به شکلی معماری شده که زیر زمین بودن آن مشخص نشود. محلی که  برنامه‌های تربیتی و آموزشی هم درآن برگزار می‌شود.

برنامه‌ها و کلاس‌هایی که شامل بچه‌های محله‌های اطراف حسینیه است و به فصل تابستان هم محدود نمی‌شود. گرچه برای اوقات فراغت برنامه‌های ویژه‌ای تدارک دیده شده است.

ورودی و خروجی‌های مختلفی برای بروز موارد خاص در این شبستان  در نظر گرفته شده است. ظرفیت شبستان‌های مسقف حسینیه اعظم زنجان به ۱۵ هزار نفر می‌رسد.

مجتبی شهامی مدیر روابط عمومی حسینیه اعظم زنجان در پایان بازدید به سوالات خبرنگاران پاسخ می‌دهد. شهامی با یادآوری اینکه برنامه ریزی‌ها برای ماه محرم از دو‌ماه قبل آغاز می‌شود، گفت: حسینیه اعظم زنجان در ماه محرم برنامه‌های مختلفی دارد که برای ۱۳ شب تدارک دیده شده‌اند.

شهامی ادامه می‌دهد: دسته عزاداری حسینیه اعظم زنجان که از آن به عنوان بزرگترین مراسم عزاداری شیعیان یاد می‌شود با  هرساله روز هشتم محرم در مسیر دو کیلومتری طی می‌شود. دسته‌ای که درآن قریب به نیم میلیون اراتمند اهل بیت یک صدا عزاداری می‌کنند.

وی اضافه کرد: این دسته عزاداری ۷۰ سال این‌ قدمت دارد، البته قبل‌تر این مراسم دوبار در روزهایی ششم و هشتم محرم برگزار می‌شد ولی به مرور زمان به یوم العباس یا روز هشتم محرم رسید.

مدیر روابط عمومی حسینیه اعظم با تاکید بر اینکه محوریت اصلی دسته روز هشتم با حضرت ابوالفضل است، گفت: نذورات حسینیه اعظم از سه قربانی شروع شده حالا به هزاران قربانی رسیده است تا آنجا که به عنوان بزرگترین قربانگاه بعد از مِنی، جلوه کرده است.

مجتبی شهامی ادامه داد: در حال حاضر تعداد قربانی‌های نذری به ۱۲ هزار رای می‌رسد که قبلا بیشتر ذبح می‌شدند ولی حالا امکاناتی فراهم شده که صاحب نذر با پرداخت معادل ریالی؛ قربانی  به صورت زنده تحویل می‌شود ولی در صورت اینکه نذر برای ذبح باشد قربانی ذبح خواهد شد.

شهامی خاطر نشان کرد: دام‌هایی که به صورت زنده تحویل حسینیه می‌شوند به فروش رفته و سود حاصل از آنها برای توسعه و‌برنامه‌هایی حسینیه اعظم هزینه می‌شود.

وی با بیان اینکه  در حال حاضر حدود ۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰ راس قربانی ذبح می‌شود، گفت: برای جلوگیری از آلودگی‌های زیست محیطی و برقراری نظم ذبح قربانی‌هادر کشتارگاه انجام شود.

مدیر روابط عمومی حسینیه اعظم اضافه کرد: قریب بر ۸۰۰‌ خادم فقط در کار ذبح کار می‌کنند و حواله دریافت گوشت قربانی‌ها در قالب  ۵۰هزار بسته بندی کاملا بهداشتی و‌نیم کیلویی تبرک به صورت دوره‌ای در محله‌های زنجان‌ توزیع می‌شود.

مجتبی شهامی با تاکید بر اینکه توزیع حواله‌ها فارغ از فقر یا غنی بودن محله‌ها توزیع می‌شود گفت: هر هشت سال یکبار کل شهر زنجان از تبرک‌ حسینیه استفاده می‌کنند.

شهامی در ادامه با حضور ساده و بی آلایش مردم در همه مراسم‌های حسینیه اعظم به ویژه در دسته عزاداری هشتم محرم گفت و اضافه کرد:  سادگی مراسم از دیگر ویژگی‌های عزاداری‌های حسینیه اعظم است.

وی خاطر نشان کرد:  منطقه حسینیه نیاز سنجی شده و در راستای رسیدگی به مشکلات این منطقه  کتابخانه، صندوق قرض الحسنه و سالن اجتماعات احداث شده است.

مدیر روابط عمومی حسینیه اعظم زنجان با یادآوری اینکه ۳ هزار متر مربع معبر در حوالی حسینیه باز گشایی شده است، گفت: سالانه ۲ هزار وام  بین ۲ تا ۶ میلیون‌ تومان از طریق صندوق قرض الحسنه حسینیه اعظم به متقاضیان پرداخت می‌شود.

مجتبی شهامی خاطرنشان کرد: هزینه ویزیت درالشفای حسینیه در ایام‌محرم‌ رایگان و‌ طول سال پایین تر از نرخ علوم‌پزشکی است.

شهامی با تاکید بر اینکه بیشتر توسعه معنوی و‌مذهبی مد نظر حسینیه اعظم است، گفت: طرح توسعه فیزیکی این محل مذهبی در حد نیاز انجام ‌می‌شود.

پاسخ دادن

ایمیل شما منتشر نمی شود.

سوال امنیتی ضد ربات *