۞ سعدی:
چو بینی یتیمی سر افکنده پیش / مده بوسه بر روی فرزند خویش

موقعیت شما : صفحه اصلی » در استان
  • ۱۸ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۲
  • ارسال توسط :
لوگو - چه کسانی از خدمت سربازی معاف می‌شوند؟
چه کسانی از خدمت سربازی معاف می‌شوند؟

چه کسانی از خدمت سربازی معاف می‌شوند؟

مدیرکل بهزیستی استان زنجان، از معافیت سربازی بیش از 180 نفر از مشمولان واجد شرایط معاف از خدمت نظام‌وظیفه خبر داد.

مدیرکل بهزیستی استان زنجان، از معافیت سربازی بیش از ۱۸۰ نفر از مشمولان واجد شرایط معاف از خدمت نظام‌وظیفه خبر داد.

محمد محمدی‌قیداری در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: مشمولان دارای پدر و یا مادر معلول، همچنین یکی از فرزندان پسر زنان سرپرست خانوار از خدمت سربازی معاف می‌شوند؛ در واقع زن سرپرست خانوار کسی است که به خاطر فوت و یا مفقودالاثر شدن همسر، محکومیت همسر به زندان، مجهول‌المکان بودن همسر، طلاق، همچنین از کارافتادگی و اعتیاد همسر، فاقد سرپرست و یا سرپرست مؤثر است و تحت پوشش دفتر توانمندسازی زنان و خانواده قرار دارد.

 

این مسئول با اشاره به این‌که معافیت خدمت سربازی برای مشمولان واجد شرایط از جمله برنامه‌هایی است که با هدف ارتقای سلامت جسمی، روانی و اجتماعی خانواده‌ها دنبال می‌شود، ادامه داد: بر اساس تبصره‌ای از این قانون، افرادی که متأهل بوده و به خدمت سربازی نرفته‌اند، اگر همسر آن‌ها دچار معلولیت باشد می‌توانند در کمیسیون‌های ICF شرکت کرده و در صورت واجد شرایط بودن، به صورت موقت از انجام خدمت معاف شوند. لازم به ذکر است که این افراد بعد از گذشت ۵ سال از استمرار ازدواج، از معافیت دائم برخوردار می‌شوند.

وی تشخیص دقیق نوع و شدت معلولیت افرادی که به دلیل بیماری یا نقص عضو، قادر به رفع حوایج روزمره زندگی نبوده و نیاز به مراقبت دارند را از اهداف معافیت سربازی برشمرد و افزود: شورای پزشکی معافیت بهزیستی استان زنجان با ترکیب قانونی و با حضور نماینده پزشک حوزه نظام‌وظیفه و معاون امور توانبخشی، با بررسی سوابق و مستندات و نظر اعضای کمیسیون ICF شهرستان، در این مورد تصمیم‌گیری می‌کند.

محمدی‌قیداری با اشاره به این‌که پارسال ۱۴۹ مددجوی تحت پوشش حوزه توانبخشی از سربازی معاف شده‌اند، تصریح کرد: در راستای حمایت از زنان سرپرست خانوار که از همسر خود جدا شده‌اند، امکان اعطای معافیت به یکی از فرزندان پسر که از مادر، حمایت مادی و معنوی انجام می‌دهد وجود دارد مشروط بر این‌که حداقل یک سال از تاریخ طلاق سپری شده باشد.

مدیرکل بهزیستی استان زنجان با بیان این‌که طبق ماده ۴۴ قانون خدمت وظیفه عمومی مصوب سال ۱۳۹۰، یکی از فرزندان خانوار زن‌سرپرست از معافیت سربازی استفاده می‌کنند، افزود: بیش از ۷۶۰۰ زن سرپرست خانوار تحت پوشش بهزیستی هستند و طی سال گذشته، ۳۲ نفر از فرزندان این زنان از مزایای معافیت سربازی بهره‌مند شدند.

وی خاطرنشان کرد: در صورتی که از تاریخ طلاق یک سال گذشته باشد و پرونده در دوران غیبت سربازی تشکیل نشده باشد، فرد می‌تواند در چارچوب دستورالعمل نسبت به درخواست معافیت سربازی اقدام کند.

پاسخ دادن

ایمیل شما منتشر نمی شود.

سوال امنیتی ضد ربات *