۞ سعدی:
چو بینی یتیمی سر افکنده پیش / مده بوسه بر روی فرزند خویش

  • ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۸:۲۰
  • ارسال توسط :
600x400 1714976276 - قِصه پُر غصه تعطیلی کارخانه نمک ماهنشان
قِصه پُر غصه تعطیلی کارخانه نمک ماهنشان

قِصه پُر غصه تعطیلی کارخانه نمک ماهنشان

کارخانه نمک رَز که در ۲۲ کیلومتری شهرستان ماهنشان واقع شده است در حال حاضر تعطیل بوده و نیازمند یاری مسئولین است تا مجددا فعالیت خود را آغاز کند و نقشی در اقتصاد منطقه و اشتغال جوانان داشته باشد.

کارخانه نمک رَز که در ۲۲ کیلومتری شهرستان ماهنشان واقع شده است در حال حاضر تعطیل بوده و نیازمند یاری مسئولین است تا مجددا فعالیت خود را آغاز کند و نقشی در اقتصاد منطقه و اشتغال جوانان داشته باشد.
به گزارش موج رسا وجود کارخانه‌ها در هر سطح و جامعه‌ای داری منافع و ویژگی‌هایی است که از نمونه بارز آن‌ها می‌توان به افزایش تولید، افزایش میزان درآمد آن جامعه، کاهش افراد بیکار و … اشاره کرد.
اگر کارخانه‌ای در شهری وجود داشته باشد از آمار بیکاری کم شده و جوانان بیشتری مشغول به کار می‌شوند در نتیجه رشد اقتصادی و استقلال به دنبال داشته و افراد از انجام کارهای نادرست و منفی اجتناب می‌کنند.
در برخی از مناطق وجود منابع معدنی می‌تواند سبب ایجاد کار‌خانه‌هایی برای تولید و ارائه محصول باشد. با این شرایط شهرستان ماهنشان دارای معادن فراوانی است به همین دلیل آن را سرزمین گنج‌های پنهان نام نهاده‌اند.
یکی از معادنی که در این شهرستان وجود دارد معدن نمک روستای رَز بوده که در فاصله ۲۲ کیلومتری شهرستان واقع شده است. طی دهه‌های پیش به دلیل وجود معادن نمک فراوان یکی از اهالی روستا بر آن شد که کارخانه‌ای ایجاد کند تا هم از معدن موجود استخراج شود و هم جوانان بیکار مشغول به کار شوند و هم از لحاظ اقتصادی برای منطقه دارای جوانب مثبت بود.
این کارخانه ذکر شده سالانه ۲۰ هزار تن نمک خوراکی تولید و به بازار عرضه می‌‌کرد ولی متاسفانه به دلیل وجود مشکلاتی این کارخانه رو به تعطیلی انجامید و علاوه بر اینکه تولید متوقف شد، ۳۰ نفر از کار بیکار شدند و این یعنی ۳۰ خانواده در امر معاش خود دچار مشکل شدند.
یکی از اهالی روستای رَز در گفتگو با موج رسا اذعان کرد: وقتی کارخانه تاسیس شد ۳۰ نفر از اهالی خود روستا و روستاهای اطراف در آن مشغول شدند ولی متاسفانه بعد از تعطیلی این کارخانه همه آن‌ها بیکار شدند و به ناچار برای کار به شهرهای دیگر مهاجرت کردند.
وی افزود: وجود این کارخانه می‌توانست سبب پیشرفت روستا هم باشد اما متاسفانه این تعطیلی همه چیز را بر هم زد.
یدالله تقی‌لو، مدیر عامل کار‌خانه مهفام رَز نیز در گفتگو با موج‌رسا تصریح کرد: در کارخانه ۳۰ نفر به صورت مستقیم در کارخانه مشغول بودند و برای ۳۰۰ نفر هم به صورت غیرمستقیم شغل ایجاد شده بود.
وی افزود: اداره امور آب زنجان به دلیل ایجاد سد مشمپا دستور جا به جایی کارخانه را به شهرک صنعتی ماهنشان صادر کردند.
مدیر عامل مهفام رز عنوان کرد: اما متاسفانه خسارتی که بابت جا به جایی برآورد شده بود تعلق نگرفت و هزینه اندک پرداخت شده نیز پاسخگوی هزینه‌ها نبود.
وی افزود: اکنون ۱۵ سال است کارخانه به همین شکل رها شده و من تمام دارایی و زندگی‌ام را در راه این کارخانه گذاشتم و اکنون نیز در روستا مشغول نگهبانی از کارخانه هستم.
تقی‌لو عنوان کرد: اگر از من حمایت شود کارخانه را به شهرک صنعتی ماهنشان انتقال داده و مجدد شروع به کار می‌کنم و تعداد افراد بیشتری نیز مشغول به کار می‌شوند.
امید است با حمایت از قشر تولید کنند نه تنها چرخ تولید این کارخانه به حرکت در آید بلکه زمینه ایجاد موسسه‌های تولیدی دیگر نیز ایجاد شود تا زمینه ایجاد اشتغال افراد زیادی فراهم شود و شاهد تحقق شعار سال یعنی افزایش تولید با مشارکت مردم شویم.

پاسخ دادن

ایمیل شما منتشر نمی شود.

سوال امنیتی ضد ربات *